Pages

Sunday, July 18, 2010

Baju raya..

Rasanya ada yang dah pergi hantar tempah baju raya awal-awal and tunggu masa nak ambil and nak melaram dengan baju tu. Tak pun ada yang dah merasmikan baju raya terlebih awal kerana awal-awal lagi baju tu dah siap.

I baru je bagi kain ela untuk dibuat baju raya pada kakak. Bukan kakak yang jahitkan tapi kain itu nanti akan diberi pada kawan satu tempat kerjanya untuk dijahit. Baju raya sebelum ni pun memang hantar kat kawannya. Sedap juga bila dipakai berbanding yang dihantar dekat tukang jahit sebelumnya. Upahnya pun memang murah. Kalau tak silap tahun lepas upah yang diambil cuma RM20 sahaja. Tapi tahun ni tak tahulah berapa upahnya.

Sepasang itu je lah yang dihantar. Nak cari kain lain untuk dibuat baju kurung macam dah tak teruja pulak. Kalau this year raya nak ada 2-3 pasang baju kurung yang baru, nampak gayanya terpaksalah beli yang dah siap dijahit.

Macam tahun-tahun sebelum ni, memang kami sekeluarga tak pilih apa-apa theme colour pun. Macam-macam warna yang kami pakai. Setakat ni memang kami tak adalah pakai warna yang sama. Macam last year, hubby pakai brown, i pakai putih + 2-3 warna yang lain (alah..baju kurung kan ada ton warnanya), Abbas pakai hijau and Azziz pakai merah. Maryam??..That time Maryam belum lahir lagi.

Actually i and hubby memang kureng sket bila bab pakai sama warna atau pun sama design. Bagi yang suka tu, terpulanglah. Itu kan hak individu. Mungkin juga lepas ni family potrait kami akan kelihatan semuanya pakai baju yang sama warna. Manalah tahu kan. Cuma setakat ni, kalau ada baju kiddos yang sama warna, designnya pasti berbeza. And kalau designnya sama, warnanya pasti berbeza.

Untuk kiddos memang tok (belah hubby panggilan untuk nenek ialah tok) mereka yang jahitkan baju melayu diorang. Tahun ni tok diorang cuma jahitkan baju melayu untuk Abbas and Azziz. Untuk Maryam memang kami (me n hubby) tak belikan dia kain ela sebab she's too small for baju kurung. Next year lah baru Maryam pakai baju kurung.

Hurm..Bila cerita pasal baju raya..tak sabar rasanya nak pasang lampu bling-bling dan pelita. Halahai Puan Sue..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails