Pages

Monday, October 11, 2010

Beriadah di Forest Research Institute Malaysia (FRIM)

Weekend kali ni kitorang (with my sister sekali) beriadah di Forest Research Institute Malaysia (FRIM) yang terletak di Kepong. Bila survey pendapat orang yang dah pernah pergi sana, kata mereka kalau pergi waktu pagi memang best. Udaranyanya sejuk gitu. Tapi tak adalah sesejuk macam kat Genting Highlands.. :) Dalam pukul 8 pagi dah keluar rumah. Tapau sandwich dari rumah so maknanya kitorang breakfast kat sana.


Location map..image by google..

Sebelum nak masuk ke dalam kawasan FRIM tu, dikenakan bayaran sebanyak RM6.00. Bayaran tu termasuk RM4.00 untuk kereta dan RM1.00 untuk dewasa. Budak pulak tak tahulah sampai umur berapa dikenakan charge tapi kiddos memang FOC je.






Sampai je terus bawa keluar basikal kiddos. Seriously memang suka bebudak tu. Anyway, selain dari orang yang datang untuk berjoging, yang datang untuk berbasikal pun ramai jugak. Ada satu tempat makan tu memang penuh dengan group-group yang berbasikal (berdasarkan pemerhatian pada basikal yang banyak parking kat tepi tempat makan tu)



Sebelum memanjangkan masa untuk berbasikal, kitorang lepak dekat kawasan yang boleh nampak air terjun untuk breakfast. Kira picnik la. Kat tempat yang kami picnik tu airnya jernih juga. Boleh nampak 2-3 ekor ikan duk berenang-berenang.

Abbas and Azziz ni macam biasalah bila dah jumpa pasir. Tak diherannya nak breakfast. Mula-mula tu diorang berdua ni memang takut nak main dengan air. Padahal tempat yang kitorang lepak tu tak adalah dalam mana pun. Air paras betis je. Last-last berani juga..Tapi kena pegang juga bebudak ni coz takut kalau-kalau terpijak dekat batu yang licin.




 









Kiddos with their Mak Long..

Lil' Princess with hubby..
 




Time ni dah nak sambung sessi berbasikal..

Dah puas berpiknik, bersihkan kiddos and sambung pulak mengayuh basikal dekat kawasan lapang. Orang lain berbasikal siap ada helmet safety, elbow pad dan knee pad tapi kiddos???? Itu yang boleh luka kat siku dan lutut gara-gara tak tahu fungsi break. Haishh..ini yang kena cari segala macam peralatan safety ni.

Bab makanan kat situ memang tak ada survey sangat tapi yang perasan time kitorang sampai tak adalah pulak nampak banyak tempat makan kat situ. Yang ada pun dekat tempat group berbasikal duduk minum. And kat situ ada dijual burger.


Ini kawasan tempat makan..


First time beriadah dekat FRIM ni kira okey la juga. Bila tengok FRIM official website, kat situ ada canopy walkway, Kepong botanical area, wetland area, malay traditional houses dan picnic area.

Tak habis jejalan pun kat situ tapi bagi yang suka berbasikal,sesekali boleh lah try berbasikal kat sini. Jogging tak payah nak cakaplah kan..sure boleh. Pendek cerita memang sesuai sekali. Hijau je..Bagi yang duduk dekat dengan area situ, tak ada masalah la kot kalau nak datang selalu. Tapi kalau macam i nak datang selalu dari Shah Alam ke Kepong, minta maaflah ye..memang tak dapek den nak nolong. Sesekali memang boleh.. :)

Pukul 11.00 pagi dah keluar dari situ and terus menuju ke Subang Parade (pejabat pos) sebab nak pergi buat lesen hubby yang hampir seminggu dah luput tarikhnya. Abang polis jangan marah ye..

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails