Pages

Wednesday, December 15, 2010

Etika berblogging

Etika merupakan prinsip moral atau nilai akhlak yang i think memang perlu ada dalam setiap diri kita. Sejauh mana kita peka tentang erti etika ni, kadang-kadang tu memang kita tak pasti. Rasanya kalau dipanggil tatatertib mungkin tak keterlaluan kot.

Okey.. actually last 2-3 days i jadi ejen 007 untuk diri sendiri. Sekali dapat kesan insan yang telah mengcopypaste info yang telah lama terperuk dalam entry i yang lepas ke blognya.  Hai dik..sampai gambar yang akak ambil dari mr google pun ko kopikan ye. Mesti cantik gambar yang akak pilih tu kan.. :)

Sebelum ni memang ada perasan traffic yang masuk kat link tu. And seriously i rasa memanglah happy!

Teringat time student dulu..bila lecturer suruh buat assignment pasal Bauhaus, that time mesti akan cari fakta / info kat internet. So i was so happy bila info pasal Bauhaus tu dapat diperolehi. Sungguh berguna! Terima kasih bebanyak kat tuan empunya info tu.

So same goes to me..i'm happy bila info yang terdapat dalam entry yang dah lama terperap tu digunakan sebagai rujukan. Rasa macam memberi bantuan pulak.. :)

But..unsangkareble ada juga insan yang telah terlepas pandang apa yang dipanggil karya peribadi. Memanglah blog ni tak ada berkarya sangat but itu adalah contoh okey.

And i really don't mind if ada diantara readers yang nak ambil mana-mana info yang dah dipublish but please la..susah sangat ke nak bertanya or susah sangat ke nak type sumber dari bla bla bla bla or maybe credit to bla bla bla bla.

As i said earlier, maybe insan tersebut terlepas pandang. Ialahkan kita ni sebagai manusia biasa. Ada certain part tu yang kita sendiri tak sedar.

Tapi setakat ini, mana-mana info yang i dapat, i will make sure that i akan nyatakan mana info itu diperolehi. Walaupun gambar belon sebiji pun komfem ada tertera dari mana gambar tu diperolehi. Kalau susah sangat, ambil yang asasnya..pastu buat je ayat sendiri. Simple as ABCs kan. Sometimes kita kena respect hasil orang lain. Bukannya susah sangat pun.

Yup! bit terkilan lah jugak but what to do? Just buat entry ni je la kan. Hahahaha..Tak pasal-pasal Uniquely Me..? dah ada disclaimer. Boleh dikatakan blog ni baru je setahun jagung usianya but this is my blog and i ada hak keatasnya.

Peringatan untuk diri sendiri juga..

P/s : nak tahu Bauhaus tu apa? Google lah sendiri..

3 comments:

raFida oThMan ( fiEda ) said...

bauhaus! teringat zaman2 kolej gamaknye.huhuh....
sord unsangkerable tu aku ske!! ^^,

Unknown said...

FiEda : hahahahahaha..ko pun ingat Bauhaus jugak ke? Yang penting, mmg unsangkarable ko suka dengan perkataan unsangkarable tu.. :)

raFida oThMan ( fiEda ) said...

taw xpe...aku slalu ckp kat iman.
"iman ni keporable la". alih2 ade 1 lg new word yg telah dijahanam kan.wahah

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails